اخلاق/ اخلاق در خانه/جلد دوم/ جلسه بيست و سوم


رفت و آمد با همسايه‌ها، با دوستان و بخصوص با خويشاوندان، بسيار مطلوب است. قطع رَحِم گناه بسيار بزرگي است به حدّي كه قرآن در سه جا، كسي كه قطع رحم مي‌كند را لعنت كرده است. اما در اين رفت و آمدها بايد مواظب باشيم در مجالس گناه نشود. مثلاً اگر منزل برادرمان مي‌رويم غيبت نكنيم. با زبان روزه گوشت مرده نخوريم.

(لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَأكُلَ لَحْمَ اَخيه مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ)[1]

غيبت نكنيد. آيا هيچيك از شما دوست دارد كه گوشت مرده بخورد؟ نه، كراهت داريد. پس غيبت نكنيد.

از اينرو در مجالس مواظب باشيم گناه نكنيم. رعايت محرم و نامحرم را بكنيم. چون شبها، شبهاي شادي است. ممكن است از فيلمهاي ويدئويي بدآموز هم استفاده بشود. پناه بر خدا از اين مصيبتي كه استكبار جهاني براي انقلاب آورد. استكبار هشت سال با شما جنگيد اما پيشرفتي نكرد و شما به فرماندهي امام «رضوان الله تعالي عليه»، مقابل او ايستاديد و جنگ را پشت سر گذاشتيد. امروز صحنه و نوع جنگ عوض شده است. جنگي خانمان سوزتر از جنگ ظاهري و جنگ قبلي. و آن اشاعه ی موادّ مخدّر، اشاعه ی فحشاء، ترويج فيلمهاي بدآموز ويدئويي. اي مسلمان! بدان كه اگر در خانه ی تو فيلم بدآموز ويدئويي پخش شود، با انقلاب در حال جنگي.

شخصي خدمت امام صادق(ع) آمد و عرض كرد: يابن رسول الله! من خودم آلات غنا و ساز و آواز و وسايل موسيقي ندارم، اما همسايه‌ام دارد و وقتي من به دستشويي مي‌روم صدايش را مي‌شنوم و آنجا قدري گوش مي‌دهم. امام صادق(ع) به او تشر زدند و فرمودند: بلند شو برو غسل كن و بعد توبه كن و استغفار نما. اگر با اين حالت از دنيا رفته بودي واي به تو[2].

گناه ويدئوهاي بدآموز در اين حدّ است. يعني بايد غسل كني و بعد نماز بخواني و بعد توبه كني كه اگر چنين باشي شايد خداوند گناهت را بيامرزد. بعد حضرت فرمود: اين كارها با شيعيان ما جور در نمي‌آيد. اگر عكسهاي مبتذل، فيلمهاي مبتذل، دختر و پسر شما را منحرف كند، گناهش كمتر از آدم‌كشي نيست و نه تنها برابر با كشتن يك نفر و دو نفر و هزار نفر بلكه از نظر قرآن جهان را كشته است.

(مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ اَوْ فَسادٍ فِي الْاَرْضِ فَكَاَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَميعاً)[3]

امام صادق(ع) مي‌فرمايد معناي آيه اين است كه اگر كسي، كسي را منحرف كند مثل اين است كه جهان را كشته است. از اين‌رو مواظب باشيد در اين رفت و آمدها نخواهيد العياذُ بالله به عنوان شادي، از عكسهاي مبتذل، از نوارهاي ويدئويي مبتذل استفاده كنيد. مي‌دانم در ميان شما نيست اما ممكن است ديگران داشته باشند.

مهمتر از اين، روي سخن با خانمها است. خانمها در اين ايام خود را تميز و آرايش مي‌كنند و در رفت و آمدها لباس نو مي‌‌پوشند. بايد خيلي خيلي مواظب خود باشند تا نامحرم صورت آرايش كرده ی آنها را، بالاي دست آنها را حتّي دست با حلقه و انگشتر آنها را نبيند.

آيه‌اي از قرآن شريف برايتان نقل مي‌كنم. ببينيد قرآن چقدر به ظرايف و دقايق توجّه دارد و ما بايد با توجّه به اين آيه ی شريفه، حساب كار خودمان را در مجالس عمومي، اتوبوس و در رفت‌ و آمدها بكنيم:

(يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُِوا لِيَسْتَأذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ اَيْمانُكُمْ وَالَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلوةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ و مِنْ بَعْدِ صَلوةِ العِشآءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ)[4]

مي‌فرمايد: اي مسلمان! مواظب باش بچّه‌هاي كوچك، بچه‌هايي كه هنوز به تكليف نرسيده‌اند اما خوب و بد را تميز مي‌دهند، وارد اطاق خواب شما نشوند مگر اينكه از شما اجازه بگيرند. قرآن مي‌فرمايد در سه وقت وارد نشوند: يكي قبل از نماز صبح، قبل از طلوع فجر. يكي هم موقع ظهر كه ناهار خورديد و خوابيديد. يكي هم بعد از نماز عشاء يعني شب. بعد مي‌فرمايد در اين سه وقت خصوصي، يعني در آن وقتهايي كه زن و مرد با هم هستند، بچّه‌هاي كوچك كه بد و خوب را تميز بدهند ولي به تكليف نرسيده‌اند وارد بر شما نشوند جز از شما اجازه بگيرند. در اين آيه جمله‌اي است كه به منزله ی علّت حكم است: (مِنْ قَبْلِ صَلوة الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ) يعني براي خاطر اينكه در آن وقت ممكن است لباس رو كنده شود و بالاي زانو، بالاي دست و سينه پيدا باشد و بچّه ی نابالغ مميّز شما نبايد به سينه ی شما، به بالاي زانوي شما به بالاي دست شما نگاه كند. اين سه وقت خصوصي است. يعني اين قسمت از اعضاي بدن زن مخصوص شوهر است نه كسي ديگر. حتّي بچّه ی نابالغ شما.

اين آيه ی شريفه به ما چه مي‌گويد؟ مي‌گويد: خانم! پيراهن آستين كوتاه حتّي در مقابل پسرت، در مقابل دامادت نپوشي؛ چه برسد به اينكه در كوچه، اجنبي بالاي دست، دست سفيد و بالاخره دست با حلقه و انگشترت را ببيند. مواظب باش اعضاي بدن تو را نامحرم نبيند! حتي برجستگي‌هاي بدنت را نمايان مكن از پشت چادر.

جوراب بدن‌نمايي كه مرد براي زنش بخرد، يا كاسب بفروشد، يا آن زن بپوشد، هر سه مسؤوليّت دارند. مخصوصاً براي خانم. بايد اين پا در جهنم بسوزد. قرآن مي‌فرمايد: خانم! اگر ابروي درست كرده ی تو را نامحرم ببيند، اگر لب آرايش كرده ی تو را نامحرم ببيند، اگر صورت زيباي تو را نامحرم ببيند و بدون توبه بميري، بايد جهنم بروي. بايد بسوزي؛ و وقتي به جهنم مي‌روي بسيار بدتركيب مي‌شوي. نظير سر گوسفندي كه موهاي او را با آتش بسوزانند و لبهاي او را ببرند كه دندانهايش پيدا شود. خوش تركيبي در اين دنيا، اگر نامحرم ببيند، بدتركيبي در جهنم است. به اندازه‌اي بدتركيب مي‌شود كه نه تنها ديگران، بلكه خودش هم از خودش بدش مي‌آيد. من از همه و به خصوص از خانمها تقاضا دارم به اين آيه ی سوره ی نور توجّه زيادي بكنند و بدانند كه خانم! داماد نبايد پاي برهنه ی تو را ببيند. حتّي در مقابل محرم نبايد لباس آستين كوتاه پوشيد. اين آيه ی شريفه مي‌گويد: بچّه‌هاي نابالغ شما بايد اذن بگيرند و در وقتهاي خصوصي وارد شوند. و وقتي بالغ شدند بايد در تمام وقت اجازه بگيرند. اين آيه مي‌فرمايد پسر بزرگ كليد بيندازد وارد خانه شود غلط است.

اميرالمؤمنين(ع) وارد كوفه شدند. ديدند در بازار كوفه مرد و زن با هم مخلوطند و به هم تنه مي‌زنند. منبر رفتند، و با صداي بلند فرمودند: مردم! حيا نداريد كه مي‌بينم زنهاي شما به نامحرم تنه مي‌زنند؟

مسؤولين بايد درباره ی وسيله‌هاي عمومي فكري بكنند. در وسيله ی عمومي نبايد اختلاط زن و مرد باشد.

مردها! مواظب باشيد به خانمها تنه نزنيد. خانمها! مواظب باشيد به مردها تنه نزنيد. خانم! در اين رفت و آمدها رو بگير. خوب رو بگير. چادر علامت شخصيّت تو است. رو گرفتن نشانه ی شخصيت تو است. و بالاخره تقاضا دارم در اين رفت و آمدهاي اين چند روزه كه خانمها لباس نو دارند، ظاهرشان را درست كرده‌اند، طلا و زيورآلات دارند، مواظب خود باشند و نامحرم هم فرقي ندارد چه خودي و چه غريبه. برادر شوهر باشد يا عموي شوهر و يا شوهر خواهر؛ بايد رعايت بكنيد.

 

پي نوشت ها:

 

[1]. سوره ی حجرات، آيه ی 12.

[2]. بحار، جلد 79، صفحه ی 246.

[3]. سوره ی مائده، آيه ی 32.

[4]. سوره ی نور، آيه ی 58.